Cechy dobrego pracownika. Co umieścić w CV?
Pracodawcy szukają dobrych i rzetelnych pracowników. Jakie pozytywne cechy charakteru są najbardziej przez nich pożądane – bardziej zdolności interpersonalne, czy kompetencje twarde?
W życiorysie pracownicy podkreślają swoje mocne cechy charakteru. Zatem które z nich są uniwersalne i mile widziane przez pracodawców.
Cechy dobrego pracownika, które warto posiadać
Rekruterzy często przygotowują zestawienie cech umieszczonych przez kandydatów w aplikacjach i cech zaobserwowanych podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Potem porównują osobowości potencjalnych pracowników i przeważnie pada wybór na osobę, która ma najwięcej pożądanych wartości osobistych. Jakie cechy charakteru najbardziej cenią sobie pracodawcy?
Wśród pożądanych cech dobrego pracownika można znaleźć:
- zaangażowanie
- samodzielność,
- lojalność,
- odporność na stres,
- otwartość na wiedzę i poszerzanie zakresu kompetencji,
- wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne,
- odpowiedzialność,
- profesjonalizm,
- dobra organizacja pracy.
Każda branża rządzi się swoimi prawami i stawia przed pracownikami różne wyzwania. Oprócz doświadczenia zawodowego liczą się także predyspozycje zawodowe wynikające z osobowości. Powyższa lista zawiera zbiór uniwersalnych cech charakteru, który biorą pod uwagę pracodawcy niezależnie od wykonywanej specjalizacji. Przykładają oni ogromne znaczenie do tego, kim jest dany kandydat i jakim jest człowiekiem. Dla nich te dwie kwestie są ważne, bo muszą wiedzieć, z kim będą pracowali na co dzień.
Jakie cechy charakteru wpisać do CV?
Pracodawcy z reguły informują w ofertach pracy, jakich cech charakteru wymagają od kandydatów. Dlatego osoba ubiegająca się o pracę, powinna dopasować swoją aplikację do tych konkretnych preferencji. Jej cechy charakteru powinny pokryć się z pożądanymi cechami pracodawcy.
Pamiętajmy, że w aplikacji wymieniamy tylko pozytywne cechy charakteru, a dopiero w liście motywacyjnym, dokładniej je opisujemy. Możemy też śmiało pochwalić się rozmaitymi przykładami, jak świetnie radziliśmy sobie w trudnych sytuacjach w pracy.
Samoocena pracownika
Niejeden pracownik powinien szczerze podejść do oceny swoich kompetencji i sukcesów, a następnie wyciągnąć konstruktywne wnioski. Warunkiem zdrowej samooceny jest lepsze poznanie siebie, czyli mocnych i słabych stron charakteru. Dzięki tej wiedzy można rozwijać się w dziedzinach, w których możemy przechodzić samych siebie.
Osoby z wysoką samooceną są chętniej zatrudnianie przez pracodawców, ponieważ wyróżnia ich skuteczność w podejmowanych działaniach. Tacy kandydaci dążą do potwierdzenia swojego pozytywnego obrazu samego siebie. Ta akceptacja siebie zbliża ich do szybszego awansu i kształtuje pewność siebie w zdobywaniu kolejnych sukcesów.