Jak zostać kierowcą tira – kierowca, Białystok
Muszą być odporni na stres, wytrzymali i przede wszystkich lubić jazdę samochodem. Praca kierowcy tira to ciężki kawałek chleba, jednak może dać też sporo satysfakcji.
Ofert od firm spedycyjnych z okolicy Białegostoku jest bardzo dużo – czy warto dać im szansę?
Praca: Białystok, kierowca C+E
„Szukam kierowcy, Białystok”, „dam pracę kierowcy kat. C+E”, „szukam zawodowego kierowcy tira”, „Białystok: zatrudnię kierowcę”. Mieszkańcy województwa podlaskiego, którzy chcą rozpocząć pracę w tej branży, mogą przebierać w ogłoszeniach. Wiele z nich dotyczy transportu krajowego czy nawet ograniczonego do kursów pomiędzy kilkoma miastami. Inne są kierowane do osób, które mogą podjąć się transportu towarów za granicę.
By zacząć pracować w tym zawodzie, przede wszystkim należy zdobyć uprawnienia do prowadzenia samochodów ciężarowych. Wiele osób ma wątpliwości, jakie prawo jazdy na tira, a jakie wyrobić na małą ciężarówkę-chłodnię? Możliwości jest kilka:
- prawo jazdy kat. C – uprawnia do prowadzenia samochodów o masie powyżej 3,5 tony,
- prawo jazdy kat. C1 – na pojazdy o masie od 3,5 do 7,5 tony,
- prawo jazdy kat. C+E lub C1+E – wymagane przy prowadzeniu pojazdu z naczepą.
Kierowca kat C – Białystok
Czego jeszcze oczekują białostoccy pracodawcy od osób transportujących towary w ciężarówkach? W ogłoszeniach najczęściej pojawiają się takie wymagania jak:
- znajomość przepisów AERT, dotyczących czasu pracy kierowców,
- ukończony „kurs na przewóz rzeczy”,
- cyfrowa karta kierowcy,
- akceptacja pracy w systemie dwuzmianowym lub trzyzmianowym,
- uczciwość, rzetelność i motywacja do pracy.
Niekiedy pracodawcy chcą również, by kandydaci posiadali oświadczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych lub mieli doświadczenie w prowadzeniu pojazdów z przyczepą. Rzadko pojawia się wymóg posługiwania się językiem obcym.
Formalnych wytycznych jest kilka. Przyjrzyjmy się im krok po kroku:
Czym jest karta AERT i dlaczego powinni zapoznać się z nią kandydaci na zawodowego kierowcę tira? To dokument obowiązujący we wszystkich krajach Unii Europejskiej (i wielu poza nią). Konwencja określa wymiar pracy i odpoczynku czy dopuszczalny wiek osób pracujących na tym stanowisku. Na przykład, zgodnie z AERT, kierowca tira nie może pracować dłużej niż przez 9 godzin dziennie (w wyjątkowych okolicznościach przedłużając ten czas o godzinę dwa razy w tygodniu). Co więcej, maksymalny tygodniowy wymiar czasu spędzonego za kierownicą wynosi 56 godzin.
Zgodnie z dokumentem, by uzyskać uprawnienia zawodowego kierowcy, trzeba być pełnoletnim. Prócz prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia samochodów ciężarowych, osoba taka musi skończyć również kurs kwalifikacji wstępnej, zwany inaczej „kursem na przewóz rzeczy”. Jeśli kandydat ma skończone 21 lat, wystarczy przyspieszone szkolenie, młodsze osoby powinny przejść go w pełnowymiarowym trybie. Kurs ma część praktyczną i teoretyczną oraz kończy się egzaminem. Po jego pomyślnym zaliczeniu konieczne jest też złożenie wniosku o nowe prawo jazdy, uzupełnione o nabyte kwalifikacje (tzw. kod 95).
Czy to wszystkie dokumenty, jakie musi mieć kierowca ciężarówki, by podjąć pracę w zawodzie? Zazwyczaj tak. Jednak pracodawcy często wymagają od kandydatów wyrobienia również cyfrowej karty kierowcy. Karta ta pozwala na szybką identyfikację osoby prowadzącej pojazd, kontrolowanie pokonanych tras, wraz z postojami i okresami odpoczynku, oraz weryfikowanie zleceń zatrudnionego. Karta wydawana jest na 5 lat lub do końca okresu ważności prawa jazdy, jeśli ten jest krótszy.
Firmy transportowe – Białystok, praca
Praca kierowcy nie należy do lekkich, dlatego wiele podlaskich firm już na poziomie rekrutacji zapewnia kandydatów, że czekają ich liczne udogodnienia. Oferują wysokie wynagrodzenie, nowoczesny tabor, stały kontakt z dyspozytorem, a nawet pokrycie kosztów transportu kierowcy do pracy i z pracy.
Jedna z białostockich firm, szukająca kierowców jeżdżących z towarem do Niemiec, zapewnia również, że ich auta są wyposażone w systemy telematyczne, wygodne, klimatyzowane kabiny dalekobieżne i inne nowinki technologiczne, zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Inna firma, działająca lokalnie, obiecuje z kolei „co drugi weekend w domu, sporadycznie częściej”, a także prowadzenie auta przez 12 dni, a potem powrót do siedziby firmy.
Jak widać, warunki pracy w przedsiębiorstwie transportowym mogą być bardzo różne. Zanim zdecydujemy się podpisać umowę, warto zwrócić uwagę na to, co proponuje pracodawca. Czy zatrudniający przestrzega limitów godzin pracy kierowcy oraz, czy udostępnia kierowcom komfortowe, ogrzewane miejsca do odpoczynku między zleceniami. Co więcej, weźmy pod uwagę to, że nasza praca być może nie ograniczy się do prowadzenia samochodu. Kierowca często jest zobligowany również do pomocy w załadunku i rozładunku towaru, zabezpieczenia go przed uszkodzeniami czy dokonywania drobnych napraw pojazdu.
Białystok – praca kuriera się opłaca?
Zdobycie odpowiednich uprawnień – prawa jazdy, certyfikatu kwalifikacji zawodowej, wyrobienie cyfrowej karty kierowcy – to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Do tego dochodzi częsta rozłąka z rodziną, która jest wpisana w ten zawód.
Warto również pamiętać, że jest to praca pod presją czasu, która często bywa również męcząca. Dlatego kierowca powinien cechować się dobrym zdrowiem zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Ponieważ spędza mnóstwo czasu w kabinie ciężarówki, jest narażony na takie czynniki jak wahania temperatury, hałas, spaliny, monotonia czy praca w nocy. Dodatkowym zagrożeniem jest niebezpieczeństwo wypadku na drodze.
Zatem czy warto spróbować swoich sił jako kierowca? Być może odpowiedzieć na to pytanie pomoże średnia wysokość zarobków, notowana w tym zawodzie. Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń wynika, że mediana pensji kierowców ciężarówek wynosi 3220 zł brutto miesięcznie. Jedna czwarta najgorzej opłacanych kierowców otrzymuje co miesiąc do 2490 zł brutto, na 25% tych najlepiej opłacanych – ponad 4290 zł brutto.